Klantervaring: Jaqueline van Dongen en Gurbe Helbig van Abrona aan het woord
Wij zijn in gesprek gegaan met Jaqueline van Dongen en Gurbe Helbig, werkzaam bij Abrona, een organisatie die volwassenen met een verstandelijke beperking ondersteunt.
Jaqueline is verantwoordelijk voor de opleidingen administratie. Hieronder valt het plannen en organiseren van alle bij- en nascholing. Gurbe is adviseur leren en ontwikkelen.
In dit interview vertellen zij hoe ze binnen Abrona zorgen voor het waarborgen van de kennis van brandveiligheid in relatie tot BHV en hoe de samenwerking met Inprevo verloopt.
Brandveiligheid binnen Abrona gericht op de BHV organisatie
Abrona zit op een instellingsterrein in Huis ter Heide, in de buurt van Soesterberg. Hier bevindt zich ongeveer een kwart van de organisatie. Daarnaast hebben ze met name locaties in de provincie Utrecht en enkele daar buiten. Deze locaties vragen allemaal om eigen benaderingen. Op het instellingsterrein heeft Abrona een vast BHV team. Hier zijn cliënten aanwezig die meer hulpbehoevend zijn, sociaal of fysiek. De BHV-organisatie is hier op afgestemd. Zo is er extra aandacht voor de mobiliteit van de cliënten bij ontruimingen.
Gurbe: ‘’Op dit moment hanteren we dat minimaal 50% van de medewerkers in de verzorgende teams een BHV diploma moet hebben. Afhankelijk van de locatie kan het een team kiezen voor een hogere bezetting BHV’ers. Bijvoorbeeld als er een grotere kans op brand is, de cliënten minder mobiel zijn of er een slaapwacht situatie van toepassing is. De inhoud van de BHV cursus mede bepaald door inhoudsdeskundigen en ervaringsdeskundigen.’’
Jaqueline: ‘’Om de kennis tijdig up-to-date te houden werken wij met een jaarplanning voor de cursussen. De data plannen wij ruim van te voren in voor het volgende jaar. De cursus die we het meeste afnemen is de BHV basis- en herhalingscursus op het oefencentrum van Inprevo in Houten.‘’
Samenwerking Abrona en Inprevo
Jaqueline: ‘’Ik kan hier eigenlijk best kort over zijn; de samenwerking is echt positief en het werkt heel erg prettig’’. Ik schakel het meest met Marianne, zij is mijn vaste contactpersoon van de afdeling customer care. Het contact verloopt voornamelijk via de e-mail en bij bijzonderheden hebben we telefonisch contact. Het schakelen met Marianne gaat eigenlijk altijd heel snel. Zaken worden snel geregeld, vooruitplannen gaat gemakkelijk en ook krijgen we altijd snel een terugkoppeling. Als er bijvoorbeeld een annulering is vanuit onze kant of als er tussendoor toch iets extra ingepland moet worden, verloopt dit allemaal soepel, snel en duidelijk.’’
‘’Wij plannen de afgesproken data van de cursussen in ons leermanagementsysteem in. Deelnemers kunnen zich dan zelf inschrijven. Een paar weken van te voren gaat er een deelnemerslijst richting Inprevo en aan de hand daarvan komt er een terugkoppeling. Na de cursus ontvang ik de presentielijsten en certificaten terug via de e-mail.''
Gurbe: ‘’Ik werk samen met Harry en wij kennen elkaar al een aantal jaren. Harry is het eerste aanspreekpunt voor alle diensten en vraagstukken omtrent brandveiligheid, deze samenwerking verloopt goed. Onze vragen en wensen zijn bij de start van de samenwerking goed in kaart gebracht door Inprevo. In de corona tijd hebben we ook een virtuele ontruimingsoefening gedaan. Dit werd door Harry en zijn team goed begeleid.
Waardering Inprevo
Jaqueline: ‘’Ik geef Inprevo een 8 voor de samenwerking. Dit is gebaseerd op het organiseren en de reactiesnelheid. Ik ervaar het als een hele prettige samenwerking.‘’
Gurbe: ‘’Ik geef Inprevo een 8. Het proces loopt goed en snel, de planning is altijd op orde en de facturen zijn helder. Waarom geen 9 of 10? Wij hebben één keer een casus gehad waarbij iets meer helderheid mocht komen, meer to the point. Wij hebben daar later nog wel meer duidelijkheid in gekregen. Ik vind het heel plezierig samenwerken.‘’