Anne-Lotte Drabbe: "Dat is waarom ik het zo tof vind om hier te werken."
Wij zijn in gesprek gegaan met Anne-Lotte Drabbe, consultant BHV bij Inprevo. Zij adviseert bedrijven met betrekking tot hun BHV en hoe er beheersmaatregelen getroffen kunnen worden om de werkplek zo veilig mogelijk te maken voor werknemers, klanten en derden. Anne-Lotte werkt vanaf januari 2020 met veel plezier voor Inprevo.
Hoe ben je bij Inprevo gekomen?
“Doormiddel van LinkedIn toen ik net klaar was met de studie Integrale Veiligheidskunde. Ik had iets gepost op LinkedIn en werd toen benaderd door Lonneke Hout, één van onze managers. Zij vroeg aan mij: “kom eens een kop koffie drinken”. Dat ben ik gaan doen en voelde al heel snel een klik, al was het wel een grote stap voor mij. In eerste instantie zou ik in Rotterdam gaan werken en dat werd uiteindelijk Houten. Ik kom zelf uit Tilburg, dus dat is best een stukje reizen. Achteraf ben ik blij met deze keuze. Ik kom bij heel veel mooie klanten; grote zorginstellingen, organisaties in kantoorpanden en fabrieken. De klanten zijn heel verschillend waardoor het werk ook heel afwisselend is. Geen enkele dag is hetzelfde.”
Hoe ziet een gemiddelde werkweek er voor jou uit?
“Wat ik bijvoorbeeld gisteren heb gedaan, is een aantal rapportages voor klanten opgezet en definitief gemaakt. Ik heb een BHV-plan herschreven voor de NS. Daarnaast ben ik met draaiboeken bezig geweest voor ontruimingsoefeningen om daar alles voor te regelen. De tool die wij gebruiken tijdens de BHV risico-inventarisatie en evaluatie heb ik wat aangepast en zo vul je je dag eigenlijk wel. Morgen bijvoorbeeld ben ik veel onderweg. Eerst ga ik naar de gemeente Den Haag voor een BHV risico-inventarisatie van een gemeentelijk pand. Vervolgens moet ik naar Philadelphia om daar een ontruimingsoefening te houden. De dag erna zit ik op kantoor om dingen uit te werken.”
Je had het over rapportages. Wat houdt dat precies in?
“Een rapportage heeft aanbevelingen; wat hebben we opgemerkt, hoe kunnen wij dat oplossen (we willen graag meedenken) en wat zijn de conclusies en aanbevelingen. Dit is wisselend per organisatie. Ik kijk per locatie wat de staat van de BHV-organisatie is. In zo’n rapportage staan de gebreken, maar ook positieve dingen. We gebruiken daar speciale tools voor. Met deze tools kun je op het moment dat je iets belangrijks ziet, daar een foto van maken. Deze tools zijn zo ingericht dat er effectief en efficiënt gewerkt kan worden, een stukje modernisering binnen ons bedrijf. Je constateert iets, je geeft dit aan in de tool en daardoor wordt de oplossingsrichting ook al duidelijk. Zo kun je bij de klant aangeven wat en waar er precies iets moet gebeuren.”
Geef jij ook trainingen?
“Op het moment dat wij een ontruimingsoefening uitvoeren, geven de instructeurs een uitleg/instructie. Ik ben geen BHV-instructeur, dat is namelijk een combinatie van brand en EHBO. Als het gaat om ontruimen, leggen wij uit hoe dit in zijn werk gaat en waar men op moet letten gezien de situatie van de die specifieke klant.”
Hoe ga je om met mensen met een beperking?
“Deze mensen zijn vaak gespannen ook al weten ze dat het eraan zit te komen. Nu is de afspraak dat iedereen meedoet met een ontruimingsoefening en dat is een verstoring van hun structuur. Op sommige locaties zeg ik dat ik de rookmelder af laat gaan (daar hebben wij een apparaatje voor) en vraag wie mij wil helpen. Cliënten zijn helemaal blij als ze hierbij mogen helpen en hebben het er weken later nog over.”
Waar liggen jouw ambities?
“Ik wil steeds blijven groeien. Ik ben nog jong (26) en wil veel, maar één ding tegelijkertijd. Vanuit Inprevo volg ik momenteel de opleiding Middelbaar Veiligheidskundige (MVK). Normaliter werk ik 40 uur maar als ik een lesdag heb, werk ik 32 uur Laat ik dus eerst mijn MVK maar eens afronden en ervaring opdoen, voordat ik aan het volgende begin. Ik ben Inprevo wel heel dankbaar dat ik de kans heb gekregen om de opleiding MVK te gaan doen. Soms is het even pittig om mijn werkzaamheden in 32 uur te proppen, maar ik vind het helemaal top om terug in de schoolbanken te zitten.
Ben je anders gaan kijken naar brandveiligheid?
“Zeker wel, 100%. Ik kan niet zeggen dat ik heel het bouwbesluit ken, maar door kennissessies van collega’s wordt je kennis steeds groter en ik let er wel meer op. Iedere consultant heeft zijn/haar eigen specialisatie. De ene kent het bouwbesluit door en door, de andere weet meer te vertellen over installatietechnische zaken. Vraag mij niet naar berekeningen, mijn specialisatie is BHV en wordt Arbo.”
Wat maakt Inprevo zo’n leuke organisatie om voor te werken?
“De afwisseling. We hebben drie verschillende takken: consultancy - waar ik zelf deel van uitmaak -, products en training. Ik werk met heel veel verschillende, leuke mensen die hier allemaal rondlopen. Iedereen staat voor elkaar klaar en ik heb een goede band met collega’s, zowel formeel als informeel. Het begin was wel lastig. Ik kwam hier 1 januari 2020 binnen en 2,5 maand later kwam corona. Ik kwam net kijken en dacht: oei. hoe werkt het hier? Maar iedereen wilde mij gelukkig helpen.”
“Wat ik ook heel leuk vind, is de goede samenwerking met de klanten die ik nu heb. Ik vind het belangrijk dat de relatie met klanten heel goed is en blijft. Als het even wat minder loopt met een klant, doe ik er alles aan om het weer goed te krijgen.
“Tot slot is Inprevo niet formeel en stijf. De directeur Eveline komt gezellig met ons lunchen en is altijd in voor een praatje. Het is een heel gezellige club!”
“Al met al is Inprevo dus echt een organisatie waarbij veiligheidsvraagstukken vanuit een integrale manier bekeken en opgepakt worden. Wij schakelen intern en kunnen zo in mijn beleving de klant uitstekend voorzien van advies en handvatten om de woon- en/of werkomgeving zo veilig mogelijk in te richten. Dat is waarom ik het zo tof vind om hier te werken.”